کد مطلب:298752 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:158

پاسخ حضرت فاطمه به ابوبکر


ترجمه:

حضرت فاطمه علیهاالسلام پاسخ فرمود: سبحان الله! هیچ گاه پدرم از كتاب خدا روی گردان نبود و با احكام آن مخالفتی نداشت، بلكه پیوسته در پرتو قرآن حركت می كرد و پیرو سوره های آن بود. آیا برای خیانت به پدرم جمع شده اید و (برای توجیه خیانت خود) به حرف باطل و تهمت دلیل می آورید. این عمل شما بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله نظیر همان توطئه هایی است كه در زمان حیاتش مرتكب شدید. [1] این كتاب خداست كه داوری عادل و سخنگویی كه حق را از


باطل جدا می سازد.

(قرآن كریم)، می گوید: «(زكریا گفت خدایا به من فر فرزندی بده كه) وارث من و آل یعقوب باشد» (و نیز می فرماید): و سلیمان از داوود، ارث برد.

حضرت فاطمه علیهاالسلام در ادامه می فرماید:

خداوند- عزوجل- در قرآن ارث را توزیع كرده است از اقساط و فرائض و میراث را تشریع فرموده است و بهره و سهم مردان و زنان را آنگونه مشخص كرده كه توجیه های اهل باطل و گمانها و شبهات را برای همیشه باطل و زایل نموده است. نه چنین است كه می گویید، بلكه هوای نفسانی بر شما چیره گشته پس باید صبر نمود، صبری جمیل، و خداوند در مورد آنچه شما اظهار می كنید پناهگاه و یاور ماست.


[1] اين جمله حضرت اشاره به توطئه اي است كه عده اي در بازگشت از غزوه ي تبوك در سال نهم هجرت آن را طراحي كردند كه در گردنه، شتر پيامبر را رم دهند و حضرت را به شهادت رسانند. در تاريخ يعقوبي، جلد اول، ص 430 در مورد اين توطئه چنين آمده است: چون اصحاب عقبه خواستند شتر پيامبر را رم دهند حضرت به حذيفه فرمود: «نحهم و قل لهم لتنحن اولاد عونكم باسماءكم و اسماء آبائكم و عشائركم»، «دورشان گردان و به آنان بگو بايد كنار رويد و گرنه شما را به نامهاي شما و نامهاي پدران و طايفه هاي شما البته صدا ميزنم». در تفسير الميزان، جلد 18، ص 251 آمده است، حذيفه به پيامبر عرض كرد، چرا نمي خواستي ايشان را بكشند، فرمود: دوست ندارم فردا عرب بگويد، همين كه قدرتي به دست آورد ياران خود را بكشت. و در صفحه ي 248 آمده است امام باقر عليه السلام فرموده است: و عده ي نامبرده، هشت نفر از قريش و چهار نفر از طوائف ديگر عرب بودند. خطبه حضرت زهرا عليهاالسلام، آيت الله منتظري، ص 218 در اين صفحه آمده است: «... و بنابر نقل تاريخ، ابوبكر نيز در بين توطئه كنندگان بوده است.